Mülakat Çeşitleri
1. Mülakat Kavramının Tanımı
Mülakat; iş arayan kişi ve/veya kişiler ile işçi arayan işveren ve/veya
işverenler arasında gerçekleşen, onları bir araya getiren süreçtir. Mülakat kavramı
kendi içinde beş gruba ayrılır. Bunlar;
1. Yapılandırılmış Mülakat
2. Yapılandırılmamış
Mülakat
3. Panel Mülakat
4. Stres Mülakatı
5. Grup Mülakatıdır.
1. 1. Yapılandırılmış Mülakat
Yapılandırılmış mülakatta, mülakatı yapan kişiler soracağı soruları önceden düşünüp, iş görüşmesini planlamışlardır. Bu kişilerin soracağı
sorular genelde adayın iş geçmişine, eğitimine, deneyimlerine, kişiliğine ve
karakterine yöneliktir. Yapılandırılmış mülakatlar tutarlıdır. Bu mülakatta görüşmeyi mülakatı yapan kişiler yönlendirmektedir.
2. Yapılandırılmamış Mülakat
Yapılandırılmamış mülakatta bir hazırlık
söz konusu değildir. Bu mülakat genelde sohbet havasında geçer. Bu mülakatta
iş arayan kişi yapılan görüşmeyi yönlendirebilmektedir.
3. Panel Mülakat
Panel mülakatında iş arayan kişi veya kişiler birden fazla görüşmecinin
soruları ile karşılaşmaktadırlar. Bu mülakat türü genelde kamu alanında kullanılır. Panel mülakatında görüşmecilerin sayısı iki ila beş arasında değişebilir. Mülakatı
yapan görüşmeciler, insan kaynakları yöneticisi, departman yöneticisi ya da
başvurulan departmanda çalışanlar olabilmektedir. Bu mülakat türü, birden fazla
kişinin mülakatta bulunmasından dolayı hangi adayı seçecekleri konusunda kolay
bir uzlaşma sağladığı için daha tarafsız ve güvenilir kabul edilmektedir.
4. Stres Mülakatı
Stres mülakatında adayların duygusal
gerginlik anında nasıl davranacakları gözlemlenmektedir. Görüşmeciler düşmanlık içeren ani çıkışlar yaparak, adayın performansını küçümseyerek
adayın stresini ve davranışlarını gözlemler. Bu mülakat türünde adaylar kendilerini savunma ihtiyacı hissetmektedirler.
5. Grup Mülakatı
Grup mülakatı genellikle değerlendirme merkezi uygulamalarında kullanılır. Bu mülakat türünde adaylara bir problem verilir ya da
adayların bir konu bulup o konuyu tartışmaları istenir. Görüşmeyi yapan
kişiler, adaylara müdahale etmek yerine
onları liderlik, takıma uyum sağlama,
kendini ifade etme becerisi, konuşma becerisi, problem çözebilme yeteneği ve
insan ilişkilerindeki yetenekleri gibi konularda değerlendirmektedirler.
Yorumlar
Yorum Gönder