Mülakat Çeşitleri




1. Mülakat Kavramının Tanımı

 

Mülakat; iş arayan kişi ve/veya kişiler ile işçi arayan işveren ve/veya işverenler arasında gerçekleşen, onları bir araya getiren süreçtir. Mülakat kavramı kendi içinde beş gruba ayrılır. Bunlar;

 

1. Yapılandırılmış Mülakat

2. Yapılandırılmamış Mülakat

3. Panel Mülakat

4. Stres Mülakatı

5. Grup Mülakatıdır.

 

 

1. 1. Yapılandırılmış Mülakat

 

Yapılandırılmış mülakatta, mülakatı yapan kişiler soracağı soruları önceden düşünüp, iş görüşmesini planlamışlardır. Bu kişilerin soracağı sorular genelde adayın iş geçmişine, eğitimine, deneyimlerine, kişiliğine ve karakterine yöneliktir. Yapılandırılmış mülakatlar tutarlıdır. Bu mülakatta görüşmeyi mülakatı yapan kişiler yönlendirmektedir.

 

2. Yapılandırılmamış Mülakat


Yapılandırılmamış mülakatta bir hazırlık söz konusu değildir. Bu mülakat genelde sohbet havasında geçer. Bu mülakatta iş arayan kişi yapılan görüşmeyi yönlendirebilmektedir.

 

3. Panel Mülakat

 

Panel mülakatında iş arayan kişi veya kişiler birden fazla görüşmecinin soruları ile karşılaşmaktadırlar. Bu mülakat türü genelde kamu alanında kullanılır. Panel mülakatında görüşmecilerin sayısı iki ila beş arasında değişebilir. Mülakatı yapan görüşmeciler, insan kaynakları yöneticisi, departman yöneticisi ya da başvurulan departmanda çalışanlar olabilmektedir. Bu mülakat türü, birden fazla kişinin mülakatta bulunmasından dolayı hangi adayı seçecekleri konusunda kolay bir uzlaşma sağladığı için daha tarafsız ve güvenilir kabul edilmektedir.

 

4. Stres Mülakatı

 

Stres mülakatında adayların duygusal gerginlik anında nasıl davranacakları gözlemlenmektedir. Görüşmeciler düşmanlık içeren ani çıkışlar yaparak, adayın performansını küçümseyerek adayın stresini ve davranışlarını gözlemler. Bu mülakat türünde adaylar kendilerini savunma ihtiyacı hissetmektedirler.

 

5. Grup Mülakatı

 

Grup mülakatı genellikle değerlendirme merkezi uygulamalarında kullanılır. Bu mülakat türünde adaylara bir problem verilir ya da adayların bir konu bulup o konuyu tartışmaları istenir. Görüşmeyi yapan kişiler, adaylara müdahale etmek yerine onları liderlik, takıma uyum sağlama, kendini ifade etme becerisi, konuşma becerisi, problem çözebilme yeteneği ve insan ilişkilerindeki yetenekleri gibi konularda değerlendirmektedirler.


Yorumlar

Popüler Yayınlar