İKNA DEHASI / STUART DIAMOND - KİTAP ALINTILARI- -5-
1. Eğer her şeyi almayı talep ederseniz, ilişkinizin
hayatta kalması olası değildir.
2.Müzakereler insanlar arasındaki ilişkileri
güçlendirmeyi amaçlar. Duygusal yatırımlar insanların birbirlerini
dinlemelerini sağlar. Diğer tarafa değer vermek onları da bunun karşılığında
olumlu olmaya sevk eder. Hem yeni, hem mevcut ilişkilerde insanları birbirine
bağlamanın en süratli ve en kuvvetli yollarında biri ortak düşmanlar bulmak
suretiyle olur.
3.Romantik ilişkilerdeki insanlar "koşulsuz
aşk" ararlar. Bu sizin yapıcı eleştiride bulunamayacağınız anlamına
gelmez. Bu sizin ilişkinizdeki diğer kişinin her ne olursa olsun sizin sevgi ve
desteğinizi istediği anlamına gelir.
4.Başarılı bir ilişkide müzakere etmenin ve bunu
güçlendirmenin büyük bir kısmı, partnerinizin korkularını azaltmaktır. Bunu
yapmak için, önce onların korkularının neler olduğunu bilmeniz gerekir.
5.Duygusal bir yatırım karşı tarafın kendini daha
iyi hissetmesini sağlayan bir şeydir: empati, bir özür, bir ödün….. Saygı,
itibarını kurtarma, diğer kişinin değerine ilişkin bir söz gibi her türlü soyut
şeyi kapsayabilir.
6.İnsanlar sizin güveninizi kazanmak için dost gibi
görünürler. Bir kez bunu sağlayınca, alabilecekleri her şeyi alırlar. Daha önce
belirtildiği gibi, eğer iş hayatındaki insanlar hedeflerine adil bir şekilde
ulaşacak becerilere veya tecrübeye sahip değillerse, yalan söyleme, hile yapma
ve dalavereye başvurma ihtimalleri daha büyüktür.
7.İlişkiye güven duyma konusunda ne kadar daha az
eminseniz, o kadar daha az bilgi açıklamalısınız.
8.İlişkilerin çoğunluğunu onarmanın yolu, işler daha
kötü hale gelmeden, daha direkt davranmak, diğer kişiye duygusal yatırımlar
sunmak, daha çok soru sormak, önce dinlemek ve diğer kişinin hislerini ve
hassasiyetlerini dikkate almaktır.
9.Yanınızda bir kalem ve not defteri bulundurun.
Eğer karşı tarafın vaatlerini yerine getirmesi konusunda tedirginseniz veya
işin sonucu büyük ve riskliyse, ayrıntıları kaydedin. Bu aşırı görünebilir,
fakat ilk kez ihtiyaç duyduğunuzda, bunun bütün zahmete değdiğini fark
edeceksiniz.
10.Kredi kartı şirketleri ve bunlara fatura toplayan
kurumlar için çalışan insanlar için bazı tavsiyeler şunlardır: Eğer siz
müşterilere adil biçimde muamele ederseniz ve telefonlara ters konuşan
insanları koymazsanız, çok da fazla şikayet almazsınız, daha çok insan
zamanında ödeme yapar.
11. Kredi kartı şirketlerine (veya kredi raporu
veren kurumlara) karşı nasıl bir şikayette bulunulacağını" öğrenin. Bu
terimleri veya benzer bir şeyi internet arama motoruna yazın.
12. Hoşlanmadığınız bir şey gördüğünüz zaman DURUN.
Bir ara verin. Toparlanın ve yeniden başlayın. Kimse sizi bunu bugün yapmaya
zorlamıyor. Daha fazlasını elde etmek için süreci kontrol edin. Nihayet,
yapabileceğiniz en akıllı işlerden birisi, işten ayrılmış olan bir araba satış
temsilcisini kiralayarak size "danışmanlık" yapmasını sağlamaktır.
Birkaç saatlik ücret karşılığında, binlerce dolar tasarruf etmenizi
sağlayabilirler. Böyle bir insanı bulmak kolay olmayabilir. Etrafa sorun.
Neticede emeğinizin karşılığını alacaksınız.
13.Yeni arabalar için, mevcut müşterilere teklif
edilen promosyonlart, "dostlar ve aile" fiyatlarını ve gelmekte olan
diğer indirimleri öğrenin. Satıcılar bazen size bunlardan bahsedebilirler,
özellikle bir ilişki veya başkalarına tavsiye olanağı vizyonu yaratırsanız.
14. Faturadaki her terimin anlamını sorun ve sonra
bunu kontrol edin. Örneğin, "satıcı hazırlığı" sadece bir iki saatlik
iş gerektirebilir, bu nedenle birkaç yüz dolar değerinde olmayabilir. Sevkiyat
masraflani ve lisans çıkarma harçları çoğu zaman şişirilir. Teşhir modelleri
çoğu zaman çok kötü bir alışveriştir. Diğer tarafın yalan söyleyebileceğini
varsayın ve her söylediklerini kontrol edin. Kiralamayla ilgili faiz oranları
çoğu zaman şişirilmiştir. Kiralama ve "%0 finansman" konusunda daha
yüksek baz fiyatları kullanılır. İnternette hazır bulabileceğiniz bilgi
şaşırtıcıdır ve çoğu kez, eğer yapmamışsanız, keşke daha önce okusaydım
dersiniz.
15.İş yerinde insanlar genellikle maaş artışlarına
veya ikramiyelere önem verdikleri kadar iş güvenliğine ve kariyer başarısına da
aynı şekilde, hatta daha fazla önem verirler.
16. Standartları kullanırken, emsalleri sormak
önemlidir. "Daha önce bunu hiç yaptınız mı?" ve "Hiç istisna
yaptınız mı?" günlük dilinizin bir parçası olmalıdır.
17.Organizasyonun standartları haksız muameleye
karşı insanlara hukuki ve örgütsel büyük bir koruma sağlar. Bütün personel
bilgilendirme formlarını okuyun. Her haksız olayı organizasyonun açıklanmış
politikalarının ışığında belgeleyin. Buna dikkat çektiğiniz zaman sakin ve
tarafsız olun: Kendinizi bir sorun haline getirmeyin.
18.İlk olarak, birisi size bir soru sorduğunda, bunu
hemen, kısa ve öz şekilde yanıtlayın. Veya bunu yanıtlamak için ne gibi bir
bilgiye ihtiyacınız olduğunu bilmelerini sağlayın.
19.İnsanlara sadece korkularının neler olduğunu
sorarak, çoğu zaman onları ikna etmek için gereken bilgiyi elde edebilirsiniz.
20.Farklı kültürlerden insanlarla nasıl iletişime
girdiğimiz, hareketlerini nasıl yorumladığımız, algılarıyla ilgili sorduğumuz
sorular şüphesiz ki çok önemli. Diğer insanların da dünyayı tıpkı bizim gibi
algıladıklarını düşündüğümüz zaman, çok ciddi sıkıntılar yaşarız.
21.Araştırmalara göre farklı algıların ve
tecrübelerin çarpışmasının sonucunda daha fazla yaratıcılık ortaya çıkar. En
yaratıcı insanlar çok şey öğrenilebilecek, çok çeşitli tecrübelere ve yeteneklere
sahip kişilerdir. Aslında, çeşitliliğe sahip gruplar sorunlara, çeşitliliğin
olmadığı gruplardan üç kat daha fazla çözümler bulurlar.
22.Sizden farklı olan diğer insanlar sizin onlara
benzemenizi beklemezler. Onlardan farklı olduğunuzu biliyorlar. Fakat onlara
değer vermenizi ve saygı duymanızı beklerler. Bu hemen göze çarpmayan ama
önemli olan bir farktır.
23.Bir başka önemli nokta da farklılıkları açıkça
kabul etmektir. Eğer içinde bulunduğunuz durumdan farklıysanız ya da farklı
olduğunuz algılanıyorsa, bu konuda ne kadar dürüst olduğunuz karşı tarafın
gözünde size güven kazandıracaktır. Karşı taraf size toplantıdan önce daha
fazla bilgi edinmiş olmanız gerektiğini söylese dahi, özür dileyebilir ve bilgi
edinmeye hemen o an başlayabileceğinizi söyleyebilirsiniz. İnsanların ilk
baktığı şey dürüstlüktür.
Bunu sağladıktan sonra bir yerden başlayın. Ne kadar
önemsiz olursa olsun, insanların nereye oturacağı, müzakere süresince ne
içileceği gibi konularda mümkün olduğunca kabullenici olun. Karşınızdaki kişi
ya da kültürüyle ilgili hoşunuza giden şeyleri dile getirin. Bu kültürle ilgili
okuduğunuz veya bildiğiniz bir şeyi paylaşın ve doğru olup olmadığını sorun.
Eğer okuduğunuz ya da duyduğunuz şeyin yanlış olduğu söylenirse, o zaman
doğrusu ne diye sorun. Meraklı olun.
24.Gelişime giden ilk adım karşı tarafla etkili bir
şekilde iletişim kurmaktır. Karşımızdaki kişiler özellikle farklı bir kültürden
geliyorlarsa, anların verdikleri sinyalleri anlamak oldukça önemlidir. Eğer
karşı taraf "ilişki sinyalleri" veriyorsa, bu size güvenip
güvenemeyeceklerini görmek istediklerinin bir işaretidir. İlişki sinyallerine
spor, yemek ve müzik gibi işle ilgili olmayan konular hakkında konuşmak da
dahildir. Bu konuşmalar sırasında nasıl bir insan olduğunuzu öğrenmek, sizi
tanımak isterler. Birçok insan bu konuşmalar sırasında yapmacık davranır. Bazı
sorular sorarlar ama cevapları dinlemezler. Hemen işle ilgili konuşmalara
geçmek isterler. Fakat karşınızda sizi tanımak için çaba harcayan kişiler, bu
tip yapmacık davranışları hemen fark edebilirler. Bu yüzden bir soru
sorduğunuzda, gerçekten öğrenmek istediğiniz bir şeyi sorun.
25.Peki insanlar basmakalıp düşünceleri nereden
öğreniyorlar? Cahillik, kötü tecrübe veya başkalarının etkisi mi? Bir
müzakereye başladığınızda bu sorunun cevabını bulmanız gerekir. Genelde
basmakalıp düşünceleri ortadan kaldırmanın en basit yolu karşı tarafa
bireylerin insaniyeti konusunda bilgiler vermektir. Şu prensiple yola
çıkabilirsiniz: Onlar diye bir şey yok. Sadece bireysel algılara sahip insanlar
var. Siz de farklı görüş ve bakış açılarının oluşturduğu bir denizde amacınızı
yerine getirmeye çalışıyorsunuz.
26.Aslında, insanlık tarihinin başından itibaren
yaşanan tüm sorunların kökeninde yatan şey, farklılıklarla etkin bir şekilde
başa çıkamamamızdır.
27.Bir müzakere simülasyonu yaratırken, sorunun iki
tarafını da temsil eden en az birer kişi olması gerekir. Aksi halde beyin fırtınası
yapabilmek çok daha zordur. (Her bir taraf için dört kişiye kadar, yani
toplamda sekiz kişi olabilir. Toplam rakam sekizi geçtiğinde simülasyonu
yönetmek zorlaşacaktır.)
28.Dinleyici kitlenizi iyi bilmelisiniz. Sunum ikna
etmenin çok önemli bir parçasıdır.
29. Müzakere başlamadan önce kendinizi sürece
psikolojik ve stratejik olarak ne kadar iyi bir şekilde verirseniz, müzakere
sırasında ve sonrasında o kadar iyi bir noktaya ulaşırsınız.
30.Araştırmalar en iyi ve en yenilikçi fikirlerin en
aptalca önerilerin ardından ortaya çıktığını gösteriyor. En hastalıklı fikir
bile, bazı insanların kafasında büyük bir fikrin oluşmasına vesile olabilir. Bu
yüzden müzakereye katılan herkes bir kişinin fikrini geçersiz buluncaya kadar,
bu fikri eleştirmeyin. Bu fikirlerin hepsini bir kağıda ya da tahtaya yazın.
Fikirleri gözden geçirin. Akıllıca, aptalca ya da çelişkili.
31. 2006
yılında Britanya'da "Kötü Fikirler Neden İyi Fikirlerdir" adında bir
çalışma yürütülmüştü. Bu çalışmanın sonucuna göre kötü fikirlerin yaratıcı
süreci harekete geçirerek iyi fikirler üretilmesini sağladığını gösteren
kanıtlar vardır. Araştırmanın iddiasına göre “Kötü şeyler, yeni
iyilerdir." Bu durum özellikle teknoloji konusunda geçerlidir. Bu fikir
birçok insanın düşündüğünün aksine olabilir. Farklı ve standarda yakın fikirler
daha iyi çözümlere temel oluşturabilecek düzeydeyken genellikle
eleştirilir.
32.En iyi müzakereciler iyi sorun çözücülerdir. Hem
kendi sorunlarını, hem de karşı tarafın sorunlarını çözmek için daha yeni, daha
yaratıcı ve daha iyi yollar bulurlar. Sorunları birçok insana göre daha iyi
fırsata çevirirler. Bu da müzakerelerin başarısı için anahtar değerindedir.
Çünkü yolunuzun üzerinde duran belirli sorunları çözemediğiniz sürece,
amaçlarınıza da ulaşamazsınız.
33.Rüşvet, genellikle bir hükümet görevlisine,
yapması için zaten para aldığı bir işi sizin için özel olarak yapması adına
verilen para olarak tanımlanır. (Rüşvetin kardeşi olan haraçta ise, eğer para
vermezseniz size kötülük yapılacağı söylenir).
34.Bir şey söylemeden önce çok soru sorun. Karşı
tarafın sözünü kesmemeye çalışın. Bu durumu düzeltmek çok zor değildir.
35. Her zaman olduğu gibi en önemli sorular
şunlardır: Amaçlarım neler? Karşımdaki kişi kim? Onları ikna etmek neye mâl
olacak?
36.Firmalar ekiplerindeki insanları tarzlarına göre
ele alarak çok iyi ve etkili müzakere grupları oluşturabilirler. Agresif ve
amaca yönelik çalışan insanlar daha iş bitiricilerdir. Her zaman anlaşmanın
sağlanması için mücadele ederler. Genellikle iyi birer dinleyici olan uyumlu insanlar
iyi açılış yaparlar. Karşı tarafla bağlantıyı yakalamak konusunda oldukça
iyidirler. Arabulucular kriz anlarında oldukça iyidirler. Hızlı bir şekilde
karar alabilirler. İşbirlikçiler işleri kolaylaştırırlar. Herkesin
ihtiyaçlarını göz önünde bulundururlar.
37. Karakter analizinin amacı size kendinizi kötü
hissettirmek değildir. Aksine, size kendiniz hakkında bilgi sağlayarak, daha
iyi bir müzakereci olmanızı sağlamaya çalışır. Hakkınızda ne kadar çok bilgiye
sahip olursanız, süreç konusunda da o kadar bilinçli olursunuz ve kendi
amaçlarınıza ulaşmak için daha etkili değişiklikler yapabilirsiniz.
38.Bir müzakereci olarak gelişim sağlamanın bir
diğer yolu da karşı tarafta nasıl izlenim bıraktığınızı anlamaktır.
39.Dahası, insanlar içinde bulundukları duruma göre
tarzlarını da değiştirebilirler. Normalde şartları çok zorlayan bir insan bile
olsanız, elinde silah olan bir adamla karşı karşıyayken çok makul bir insana
dönüşebilirsiniz.
40.Biriyle iletişim kurmaya başlarken hoş bir tarz
kullanmak ve duyguları konu etmemek oldukça etkilidir. Genelde insanlara hoş
olduğunu düşündüğünüz şeyleri veririz. Bir müzakere esnasında kişinin kendi
tarzını kullanması oldukça etkilidir.
41.Araştırmalar gösteriyor ki, müzakere sürecine
dahil olan kişi ne kadar güçlüyse, karşı tarafın ihtiyaçlarına göstereceği önem
o kadar azdır. Bu da güçlü insanların pastayı genişletmekte daha az başarılı
olduğunu anlamına gelir.
42.Karşı taraf aşırıya kaçtığında, sizin sakin
kalmanız önünüzde daha fazla seçenek olmasını sağlar. Biraz mizah ve biraz
soruyla bazen tüm kalabalığı etrafınıza toplayabilirsiniz.
43. Bazı müzakereciler, karşı tarafın taviz
verebilmesi için müzakereye aşırı taleplerle başlamanız gerektiğini tavsiye
ederler. Aşırı taleplerde bulunduğunuzda karşı taraf hemen hemen her zaman
hayır cevabı verecektir. Bu düşüncenin arkasında yatan motivasyon şudur: Aşırı
bir taleple başlayıp, sonra daha makul talepte bulunursanız, son talebiniz
karşı taraf için daha makul ve kabul edilebilir görünecektir.
Bu da manipülatif bir taktik çeşididir. Eğer birisi
bu taktiği sizin üzerinizde denerse, o kişiye "Nasıl oldu da ilk
teklifinden birden vazgeçtin?" diye sorun. Sizi manipüle etmeye çalıştığı
için güç durumda kalacaktır. Bu tip taktiklerin net sonucu genellikle anlaşmaya
varma şansının azalmasıdır. Daha önce de belirttiğim gibi bu tip bir kötü davranışı
dile getirirken oldukça dikkatli olmalısınız.
44. Bir başka taktik de yemek ve hediyelerdir.
Kurabiyeler, hediyelik eşyalar vs. süslü restoranlarda öğle yemekleri. Bu
taktiğin amacı karşı tarafın yumuşamasını sağlamak ve borçlu hissettirmektir.
Bu taktik müzakeredeki buzları eritmek için uygulandığında sorun yok. Ya da
eşit olmayan değerler üzerinden alışveriş esnasında da. Fakat kaynağı iyi
değerlendirmeniz gerekiyor. Eğer karşı taraf samimiyse sorun yok. Fakat daha
sonradan sizi götürdükleri yemeğe, ya da aldıkları hediyeye karşılık olarak
sizden taviz vermenizi isteyebilirler. Bu yüzden dikkatli olmalısınız.
45.İyi müzakereciler manipülatif yaklaşımları dile
getirirler. Böylece manipülasyon yapan kişi güvenilirliğini yitirir.
46. Zaman sınırları ya da son teslim tarihleri de
genellikle karşı tarafı duygusal anlamda yıpratmak için kullanılır. Son teslim
süreleri uzadığında insanlar bilgiyi işlemekte zorluk yaşarlar ve pastayı
büyütmeyi çok önemsemezler. Bu durum yaratıcılıklarının da azalmasına neden
olur.
47.Eğer karşı taraf size bir son teslim tarihi kabul
ettirmeye çalışırsa, onlara bu söylediğim negatif şeylerin olma ihtimalinden
bahsedin ve böyle bir şeyi tercih ederler mi, sorun.
48. Aynı zorluktan geçen insanlar genelde birlik
içerisinde davranmaya meyillidirler. Bu durum hem savaş, kaza ya da tehlikeli
durumlar gibi olumsuz olaylarda, hem de büyük bir müsabakayı kazanmak gibi
olumlu olaylarda da gerçekleşebilir. Bu duygu bir takım ruhu oluşturacak kadar
güçlü olsa da, yanlış kullanıldığında kalıcı yaralar da açabilir. Dolayısıyla
bu duyguyu kullanmak ateşle oynamaya benzer.
49.Peki kaşınızdaki kişiyle bağlantı kurmayı
denemenize rağmen bir sonuç alamadıysanız? Üçünü kişileri düşünmeye başlayın.
Eğer karşınızdaki kişi size güvenmiyorsa, dinleyebilecek kadar güvendiği üçüncü
kişi ya da kişiler kimler olabilir? Onları sakinleştirebilecek arkadaşları, iş
arkadaşları ya da destek grupları var mı? Karşınızdaki kişiyle birlik
olabilmenizi sağlayacak ortak bir düşmanınız var mı?
50. Karşı tarafın sıkıntısının ne olduğunu düzgün
bir şekilde ifade etmeniz, yanılıyor da olsanız, kendilerini düşünmelerini
sağlayacağı için sakinleştirici bir etki yaratacaktır.
Yorumlar
Yorum Gönder