LİDERLİK DEHASI VE ALFRED P. SLOAN / ALLYN FREEMAN / KİTAP ALINTILARI -2-
1. Tarihsel olarak ilk kez İtalyanlar, 1924 yılında
sadece otomobiller için bir yol inşa ettiler.
2. İlk büyük İngiliz yolu ünlü M1’in yapımına
1950’lerde başlandı ve Londra’yı kuzey bölgelerine bağladı. 1970’lerde
bitirildi ve bugün 321 km. uzunluğunda.
3. Birinci Dünya Savaşı’ndan sonra André Citroën
dikkatini tekrar motorlu arabalara yöneltti. Henry Ford gibi tek bir model
üretmeye karar verdi ve Tip-A’yı 1919 yılında piyasaya çıkardı.
4. 1920’lerde Citroën başarısızlığından sonra GM
İngiltere’ye yöneldi, burada Amerikan otomobil üreticileri önemli ithalat
vergileriyle karşılaştılar. Bunlara McKenna vergileri deniyordu. Reginald
McKenna, İngiliz Başbakanı Herbert Asquith’in içişleri ve maliye bakanıydı.
Görevi, giderek artan Birinci Dünya Savaşı masraflarına kaynak bulmaktı ve o da
bu işi gelir vergisini artırıp, ithalat vergilerini düzenleyerek yapmıştı.
5. 1929 yılı itibarıyla GM ve rakipleri otomobil
satışlarında ciddi bir düşüş deneyimlemeye başladılar. O yıl daha küçük, daha
az başarılı otomobil firmalarının çoğu iflas etti. ABD’nin üç büyükleri toplam
ABD satışlarının yüzde 75’ine sahip oldu.
6. Paarboom 20. yüzyılın ilk şirket birleşmesi
danışmanlarından biri, kendini kanıtlamış bir bilanço dehasıydı. Şirketleri
karşılıklı çıkarları için birleştirme konusunda uzmanlaşmıştı ve en önemli
hamlesi de İngiliz sabun imalatçısı Lever kardeşlere Hollanda merkezli
Margarine Unie’yle birleşmeyi önermesiydi.
7. 2003 yılında Opel 630.000 araç üretti ve
Almanya’daki en büyük otomobil firması oldu.
8. 1948’de ilk Avustralya yapımı GM otomobilleri
GM-Holden adıyla piyasaya sürüldü.
9. Tipik bir kapitalist olan Sloan, laissez-faire
ilkesine, serbest pazar ekonomisine inanıyordu ve herhangi bir sanayi üzerinde
kontrol inşa eden ülkelerle iş yapmaya karşıydı. İster ABD Kongresi, ister
yabancı hükümetler olsun, siyasi güçten her zaman kuşkulanıyordu.
10. 1959 yılında GM, Brezilya’da küçük bir fabrika
açtı. 1999 yılında Ford, Volvo’yu satın aldığında, GM de İsveç firması Saab’ı
satın aldı. Küreselleşmeyle birlikte Arjantin, Şili ve Venezuela’da da GM
fabrikaları kuruldu.
11. Yabancı pazarlara giren şirketlerin ana
amaçlarından biri de yerel âdet ve kültürlere dair anlayışlarını
geliştirmektir.
12. Chevrolet Nova, bu adla Orta ve Güney Amerika’da
satışa çıkacaktı, ancak yöneticiler no va kelimesinin İspanyolcada “gitmez”
anlamına geldiğini öğrendiler. Arabanın adı kısa zaman sonra Caribe olarak
değiştirildi.
13. Alman bilgisayar zinciri Götzen, İstanbul’da Göt
adı altında bir dükkân açtı, bu kelimenin Türkçe’de ne anlama geldiğini belli
ki bilmiyorlardı.
14. Amerikan Motors şirketi, Matador adlı modelini
Porto Rico’da satmak istedi ancak, yerel halk tarafından hoşnutsuzlukla
karşılandı; çünkü bu kelime “katil” anlamına geliyordu ve boğa güreşleri bu
adada yüzlerce yıl önce yasaklanmıştı.
15. Çin’de reklam kampanyası yaparken Pepsi, ABD’de
kullandığı sloganı kullanmak istedi: “Pepsi sizi hayata döndürür.” Fakat Çin
karakterlerinde bu cümle ne yazık ki ancak şöyle ifade edilebiliyordu: “Pepsi
sizi mezardan çıkartır.”
16. Çince’de “Coca Cola” anlamına gelecek bir
telaffuz bulabilmek için çalıştılar ve yakın bir telaffuz buldular ama
karakterler “balmumundan kurbağa yavrusunu ısır” anlamına geliyordu. Sonra Çin
karakterleri “ağızdaki mutluluk” anlamına gelecek şekilde değiştirildi.
17. ABD çocuk maması devi Gerber firmasının
Fransa’ya hiç girmemesinin nedeni bu kelimenin Fransızcada “kusmak” fiiline
karşılık gelmesindendi. (En azından bu firma ev ödevini yapmıştı.)
18. Çoğunlukla bir Amerikan firmasının uluslararası
piyasada başarılı olabilmesi için kimsenin üretmediği bir ürün veya hizmeti
üreterek piyasadaki ilk olması gerekiyor.
19. Bilinen
adıyla BI, 1950’li yılların sonunda yayıncı Eldridge Haynes tarafından Amerikan
firmalarının İkinci Dünya Savaşı sonrası küresel kurallar, uygulamalar, siyasi
olaylar ve ekonomik şartlar hakkında sabırsızca büyüyen taleplerini karşılamak
için yayımlanmaya başlandı.
20. Dondurma
toplam ABD süt üretiminin yaklaşık yüzde 9’unu oluşturuyor.
21. Häagen Dazs Amerikan dondurmasını ve farklı
tatlarını Avrupalılara sunan ilk firmaydı. 2004 yılı itibarıyla bu marka Güney
Amerika’daki yeni işletmeler dahil olmak üzere 54 ülkedeki 700 kafede satılıyordu,
2000 yılında şirket Londra Leicester Meydanı’ndaki yerini yeniledi ve içini
rahat bordo renkli kanepeleriyle döşedi.
22. 1923 yılında Sloan GM’in başkanı olduğunda aynı
zamanda dünyanın çalışan sayısı en fazla olan şirketlerinden birini yönetmeye
başladı. GM’i diğer büyük firmalardan ayıransa beş otomobil markasını, kamyon,
lokomotif, bir yedek parça ve çeşitli aksesuvar firmalarını aynı anda
bünyesinde barındırmasıydı. GM büyüdükçe Sloan tasarım, mühendislik, finans,
pazarlama ve son olarak da personel için ayrı birimler kurdu.
23. Tarihsel olarak farklı bölümler altında şirket
örgütlenmesinin ilk örneklerinden biri Sloan’ın yönettiği GM’dir.
24. Sloan şirketin bütünü ve farklı örgütsel
bölümleri için ayrıntılı örgüt şemaları çizdi. 1937’de GM için bir dönüm
noktası teşkil eden şemada Sloan, hissedarları en tepeye yerleştirdi. Bunu
şirketin öncelikli amacının hissedarlara ait özkaynakları geliştirmek olduğunu
göstermek için yaptı. Hissedarların altına yönetim kurulunu koydu ve bu kısımda
da iki alt bölüm yer alıyordu: politika komitesi ve yönetim komitesi. Bu ikisi
de bir sonraki şema düzeyine bağlanıyordu: CEO ve yönetim kurulu.
CEO’dan iki yöne çıkan oklar da özel politika
gruplarını gösteriyordu; dağıtım, mühendislik, üretim, halkla ilişkiler, işgücü
ilişkileri, denizaşırı operasyonlar, yönetici personel ve mali ilişkiler.
25. Raskob’un
GM’deki yönetim başarıları arasında mali muhasebe sisteminin değiştirilmesi, GM
kredi şirketinin (GMAC) kurulması ve daha da önemlisi çalışanlar için bir
tasarruf ve yatırım planının başlatılması bulunur. Ancak en önemli katkısı yeni
bir nakit sistemi kurmasıdır, bu sistem şirketin birçok bankadaki nakit
hesaplarını ortadan kaldırıyor ve GM’in borç alabileceği kullanılabilir kredi
miktarını arttırıyordu. Bu yeni yöntem GM’in kısa vadeli senetlere yüksek
yatırım yapabilmesini sağlıyor ve şirketin kısa vadeli kâr miktarını arttırıyordu.
26. Brown’un yaşamöyküsü kısaca şöyleydi: 13 yaşında
Virginia Politeknik Enstitüsü’ne girdi ve 17 yaşında elektrik mühendisi olarak
mezun oldu. 24 yaşında Du Pont firmasında çalışmaya başladı ve mali işler
sorumluluğuna kadar yükseldi. Du Pont’tayken bir firmanın uzun vadeli
planlamasında ekonomistlerin ve istatistikçilerin kullanılması gerektiğinin
öneminin altını çizen ilk mali yöneticilerden biriydi.
27. Pierre du
Pont’un izniyle, Brown’a firmanın gelişmesine katkıda bulunan maliyet muhasebesi
değişkenleri üzerinde daha sıkı bir kontrol uygulaması talimatı verildi. Onun
yenilikçi uygulamaları şunlardı: Yatırım getirisi ilkesi, özkaynak kârlılığı,
sermaye devir hızı ve olgulara dayandırılmış kesin satış ve maliyet tahminleri.
1920 yılında Pierre du Pont ve Raskob’a yardım için GM’e gittiğinde Brown bütün
bu maliyet ve muhasebe sistemlerini beraberinde getirdi.
28. Wilson en çok bir cümlesinin yanlış
yorumlanmasıyla yol açtığı ulusal feryatla bilinir. 1953 yılında Savunma
Bakanlığı için yapılan Senato görüşmesinde şöyle demiştir: “Ülke için iyi olan
GM için, GM için iyi olan ülke için de iyidir diye düşündüm.” Ama bu cümle
medya tarafından kısaltıldı ve çarpıtılarak şu şekle sokuldu: “GM için iyi olan
ülke için de iyidir.” Bu cümlede gerçeğe yakınlık vardı ama bu ifade, kızgın
medya ve GM’i otomobil sanayisi içinden ve dışından eleştirenler tarafından
kibirli bir övünmeye indirgenmişti.
29. 1998 yılında Advertising Age adlı derginin 20.
yüzyılın en önemli reklamcıları listesinde William Bernbach en etkili yönetici
seçildi.
30. İnandırıcı liderlik tespitlerinin hepsi esasen
liderleri dört gruba ayırır: Düşünürler: Olguları, verileri tespit edip geçmişi
inceleyerek yönetirler. Sezgili liderler: Daha büyük resme bakarlar,
yaratıcıdırlar, kavramsallaştırırlar. Hissedenler: Bilgiyi insanlar üzerindeki
etkisiyle uyumlandırarak işlerler. Sansürcüler: Önlerindeki işle ilgilidirler,
sorunlara hızla çözüm bulurlar.
31. Kabul edilen şudur ki en iyi yöneticiler
düşünür’le sansürcü’nün özelliklerini birleştirenlerdir.
32. Birleşme veya alım yoluyla genişlemenin
cazibesi, tıpkı yeni bir aile kurmanın güçlüğünü çekmektense hazır bir aileyi
sahiplenmeye benzer. Düzeni kurulu olan iş, değişim ve gelişim için hazır
görünür. Ama burada asıl akıl yoran meseleler, tanıdık bir iş bulmak, şirketin
faaliyet alanından farklı alanlardaki fırsatları kollamak ya da hiçbir şey
yapmayıp eldeki işe yoğunlaşmak gibi seçeneklerdir.
33. Her zaman cazip olan, başka bir firmayı alarak
ya da sizin faaliyet alanınıza benzer bir işi satın alarak şirketin gelirlerini
arttırmak eğilimidir.
34. 1903 yılında David Buick’le işbirliği yaparak
ilk binek otomobilini üreten William Durant, o zamanlar filizlenmeye başlayan
otomobil sanayisinin sınırsızlığını hayal edebilen ilk yöneticilerden biridir.
35. William Durant’ın şirketler satın almadaki
tutarlı tavrı, bütünlenmiş bir GM yaratmak düşüncesinden çok, geleceğin
otomotiv sanayinin ne getireceğine dair belirsizliğin sonucudur.
36. (Arabalar için elektrikli kornalar ilk olarak 1908 yılında Lowell-McConell tarafından üretildi. Bu firmanın başkanı kornaya Yunanca “klaxo”, çığlık atmak fiilinden uyarladığı Klaxon adını koydu. Bu unutulmaz sesli ürün birden o kadar popüler oldu ki, birkaç yıl sonra, tehlikeli viraj girişlerine konulan işaretlerde “Klaxon Çalın” yazıyordu.)
37. Aynı derecede önemli olan bir başka şey Sloan’ın
United Motors Servis şirketini kurmasıdır, bu yeni şirket satış sonrasında
parça ve hizmet sunan ilk şirketlerden biriydi. 20 şehirde örgütlendi ve
ülkenin daha küçük şehirlerinde de ek bağlantılar kurdu. Bu şirket GM’in Mr.
Goodwrench olarak bilinen satış sonrası servisinin öncüsüydü.
38. 1915 yılında ilk taksitle otomobil satışını
Willys-Overland şirketi yaptı.
39. 1920’lerde tüketici dar gelirli vatandaşlara
borç vermek için kurulmuş mali kurumlar olan Morris bankasından da borç
alabiliyordu. Morris bankası maddi teminat istemiyordu ama buna karşın iki
kefil istiyordu.
40. 1919 yılında ulusal bankaların otomobil
finansmanındaki kârlı pazarı görememeleri nedeniyle doğan boşluğu GMAC
doldurdu. Bankaların ilgisizliğinin birçok sebebinden biri, çeşitli patlama ve
çöküşlerle dalgalanan ülke ekonomisiydi. Bankalar haklı olarak ekonomik
düşüşlerde zamanında ödenemeyecek potansiyel otomobil borçlarının sayısının
oldukça fazla olabileceğini düşünüyordu. Bankalar geniş bir ikinci el araba
satışı ağı kurmakla ilgilenmiyorlardı.
41. Sloan olgulara dayanan karakteristik yönetim
tarzıyla, 1927 yılında Columbia Üniversitesi Ekonomi Bölümü Başkanı Profesör E.
R. A. Seligman’ın GM tarafından yaptırılmış olan
kredi konusundaki çalışmasına dayanıyordu. Bu ufuk
açan iki ciltlik Taksitle Satış Ekonomisi başlıklı kitap ABD’de borçlanma
hesaplarını sonsuza kadar değiştirdi. Seligman (tüketici) borç ve kredinin
olumsuz çağrışımlarını ortadan kaldırabilmek için farklı bir terminoloji
kullanmış ve daha olumlu bir durumu ifade etmişti (“üretici borç” ve üretici
kredi”).
Bu çalışma, taksitli alımların daha fazla kabul
edilmesini sağladı. Sloan çalışmanın ana fikrini özetledi: “Borç sadece talebi
geliştirmekle kalmıyor, aynı zamanda ekonomiyle etkileşim kurarak gerçekte alım
gücünü de yükseltiyor.”
42. GMAC’in tarihi istatistikleri şaşırtıcıdır: 1919
yılından beri 41 ülkede yaklaşık 160 milyon aracın alımı için 1,3 trilyon dolar
kredi finansmanı yapıldı. Gelir gücü küresel finans kurumlarını kıskandırdı.
1985 yılı itibarıyla bu şirket ilk 1 milyar dolarını kazandı ve 2003 yılı
itibarıyla 2,8 milyar dolar kazancın üzerine çıkmıştı.
Bugün GMAC ev kredisi, taşınma, sigorta ve hatta
GMAC Bankası gibi diğer finansal hizmetlerle sağlam bir mali kurumdur.
43. Sloan üç otomobil dışı bölümün başarılı
olmasının sebebinin buradaki personelin, özellikle bu şirketlerdeki araştırma
personelinin bu yeni teknik bilginin satış potansiyelinden emin olması
sonucunda olduğunu görmüştü. Bu şirketler mevcut rekabetin sunduğundan oldukça
farklı yeni teknikler kullanıyorlardı.
44. 1930’larda ABD’deki demiryolları için tek tip
bir motor bulunuyordu, o da buharlı olandı. Ancak 10 yıl içinde dizel hâkim tip
lokomotif haline geldi. Amerikan demiryolu topluluğunu şok edense önde gelen
dizel lokomotif üreticisinin GM şirketi olmasıydı.
45. 1827 yılında John Stevens New Jersey, Hoboken’de
yapabileceklerini sergilediğinden beri buhar, Amerikan tren yolu sistemi için
güç kaynağı tercihi olmuştu. 1830 yılında Peter Cooper ilk Amerikan yapımı
buharlı lokomotifi üretti, meşhur Tom Thumb makinasını. Dizeller en sonunda
buharı geçti; çünkü buhar pahalı bir hammadde kullanıyordu ve pahalı emek-yoğun
bakım masrafları söz konusuydu.
46. Dizel teknolojiyi ilk düşünen yine araştırma
dehası Charles Kettering’di.
47. 1927 yılı itibarıyla Frigidaire, küçük bir tahta
dolap, büyükçe bir su tankı ve su soğutmalı kompresörden, hava soğutmalı iki
silindirli bir kompresöre sahip çekici bir porselen dolaba dönüştü. 1922
yılının 417 kiloluk ve 714 dolarlık canavarı GM araştırma ekibi tarafından 181
kiloya düşürüldü, fiyatı da 468 dolara indirildi. 1927 yılı itibarıyla
Frigidaire, küçük bir tahta dolap, büyükçe bir su tankı ve su soğutmalı
kompresörden, hava soğutmalı iki silindirli bir kompresöre sahip çekici bir
porselen dolaba dönüştü. 1922 yılının 417 kiloluk ve 714 dolarlık canavarı GM
araştırma ekibi tarafından 181 kiloya düşürüldü, fiyatı da 468 dolara
indirildi.
48. Yıllar ve yüz binlerce buzdolabından sonra
artık, buzdolabı kelimesinin (refrigerator) sıklıkla kullanılan Amerika’daki
kısaltması fridge kelimesi Frigidaire’den geliyordu.
49. Bugün Gerber Araştırma Merkezi sadece çocuk
beslenmesiyle uğraşan en büyük özel araştırma kurumu ve şirket bebek
beslenmesinde en güvenilir Amerikan markası olma özelliğini sürdürüyor.
50. Zaman içinde daha fazla kazanmak için Gerber,
bebe maması hazırlama çerçevesinde birçok adım attı. 190’dan fazla çeşit sundu.
Aynı zamanda denizaşırı ülkelere de açıldı ve hâlihazırda 80 ülkede 18 farklı
dilde satış yapıyor. ABD’de İspanyol ve Latin kökenli aileler arttıkça şirket
Orta ve Güney Amerika bölgelerinden meyve ve sebzelerle hazırlanmış tropik
ürünlerini piyasaya sürdü.
Yorumlar
Yorum Gönder