Güç İnsanlarla Diyalog / Donald H. Weiss / KİTAP ALINTILARI
1. Karşınızdaki kişiyi olduğu gibi kabul etmeye
başladığınız zaman, güç insanlarla başa çıkmanın araçlarını etkili bir şekilde
kullanabilirsiniz. Böylece, önceleri size güç gelen durumların üstesinden daha
kolay gelebilirsiniz.
2. İnsanlar iki anlamda "güç" olabilir.
Birincisi, siz onları güç bulabilirsiniz; bir değişiklik yapmak gerektiğini siz
düşünürsünüz. İkincisi, bu kişilerin çevresindeki insanların çoğu onları güç
bulabilir. O zaman değişiklik yapma gereğini hem siz hem de başkaları duyar.
3. Gerçek değişim süreci, üzerinde önemli ölçüde
kontrol kurabileceğiniz tek kişinin kendiniz olduğunu kabul etmekle başlar.
Kendinizi, kendi kişiliğinizi değiştirmeninse ne kadar güç birşey olduğunu
bilirsiniz. Eski bir alışkanlığınızı terk ettiğinizde bile, bu alışkanlığa yol
açan karakter özelliğiniz değişmeden kalır.
4. Kendinizden beklemediğiniz şeyi (yani karakterini
değiştirmeyi) başkalarından da beklemeyin. Onlardan bu konuda isteyebileceğiniz
tek şey, size karşı davranışlarını değiştirmeye istekli olmalarıdır. Bu isteğin
derecesi, onlar üzerinde sadece şefleri olarak değil dostları ve meslektaşları
olarak da sahip olduğunuz etkinin derecesine bağlıdır.
5. Birinin kişiliğinden söz edilirken, çoğu zaman
aslında bir davranış kalıbı kastedilir. Herkesin bir baskın davranış kalıbı,
bir de baskı altındayken - kullandığı yedek davranış kalıbı (örneğin, geri adım
atma) vardır.
6. Davranışları birbirinden ayırt eden belirleyici
faktör, insanların kendi yaşamlarını ya da çevre koşullarını kontrol etme
kapasiteleridir.
7. "Duyarlılık" kişinin nasıl kontrol
kurduğunu ya da kuramadığını anlatır ve uç örneklerini kontrollü ve kontrolsüz
davranışlarda bulur.
8. Kendi davranışınızı değiştirmek ya da bir
başkasının size başka türlü davranmasını sağlamak istiyorsanız, işe farklı
davranış tipleri arasında karşılaştırma yaparak başlamanız, bunun için de önce
aralarındaki benzerliklere dikkat etmeniz gerekir. Kontrolünüzü korumak, ama
daha duyarlı olmak istiyorsanız, davranışınızı buna göre ayarlamak nispeten
kolaydır. Ama daha fazla kontrole gereksinim duyuyorsanız (örneğin
"kontrolsüz ve duyarsız" davranış tipinden kurtulmak istiyorsanız)
davranışınızda daha büyük bir değişiklik yapmanız gerekir.
9. Kendi davranışlarınızı önemli ölçüde değiştirmeye
ya da başkasından böyle bir şey istemeye karar vermeden önce, bundan elde
edeceğiniz kazancın harcayacağınız çabaya değip değmeyeceğine karar verin.
Değişikliğin sizin için değeri ne? Eğer çok önemliyse, gerekli bütün adımları
atın. Ama önemli değilse, boşuna riske atılmayın.
10. İnsanlara ne yapacaklarını ve nasıl yapacaklarını
söylemek yerine, sorunları çözmek için onlarla işbirliğine girin.
11. Başka birinden davranışlarını değiştirmesini
talep etmek niyetindeyseniz, bunun sizin için pek önemli olmadığı gibi bir
izlenim bıraktığınız takdirde çabalarınız boşa gidebilir. Durumu kontrol
altında tutmak için, karşınızdaki kişinin sizin gereksinimlerinizi ve bunların
önemli olduğunu bilmesini sağlamanız gerekir. İnsanlar sizi ciddiye almalıdır.
12. Kararlı olmak, saldırgan olmak anlamına gelmez.
Kimileri bu ikisini birbirine karıştırır. Saldırgan insanlar, karşısındakiyle
tartışmaz; yalnızca onu suçlar ve talepte bulunur. Bu da onun diğer kişiyle
yabancılaşmasına neden olur.
13. Kararlı olmak, kontrollü ve duyarlı olmak
demektir. Birinin karşısına kararlılıkla çıktığınız zaman, kendi haklarınıza
sahip çıkarsınız ama aynı zamanda diğer kişiye sıcak davranır ve saygı
gösterirsiniz. Hiç kimsenin bütünüyle kötü olmadığını unutmayın. Karşınızdaki
kişinin özsaygısını beslerseniz, sizinle daha kolay işbirliği yapacaktır.
14. Olumsuz tavırlara karşı çıkın. Bu, karşınızdaki
insanın kişiliğini değiştiremeyecek bile olsanız, karşılıklı çıkarlar uğruna,
size karşı tavırlarında dikkatli olmasını istemeniz anlamına gelir.
15. Karşınızdakinin özsaygısını beslemenin bir yönü
de, onu olduğu gibi görmek ve olumlu davranışları da olduğunu kabul etmektir.
Biriyle iyi iş ilişkileri kurmak için, ondan sosyal anlamda hoşlanmanız
gerekmez. Bunun için gereken tek şey, ona kişi ve profesyonel olarak saygı
göstermek ve aynı şekilde karşılık görmektir. Güç bir insana saygı
gösterdiğinizde, kendi kendisini başka bir gözle değerlendirmeye başlayıp daha
çok hoşa gitmeye çalışabilir.
16. İnsanlara kendi çıkarlarını göstermezseniz,
hiçbir anlamlı değişiklik gerçekleştiremezsiniz.
17. Daha önce söylediğimiz gibi, insanların
davranışlarını gözleyerek onların hangi gereksinimlerini karşılamaya
çalıştıklarını büyük oranda anlayabilirsiniz. "Bunu yaparsan, şunu elde
edersin." Böyle bir konuşmanın sonunda, bütün taraflar soruna bulunan
çözümün ve yapılan faaliyet planının kendi amaçlarına uygun olduğunu hisseder.
18. Birlikte çalıştığınız herkesin övülecek bir
yanını bulabilirsiniz. Önce bunu kabul edin. Eğer olumlu bir özelliği
olmasaydı, o kişi orada bulunmazdı.
19. Güç insanlarla uğraşırken, elde etmeyi umduğunuz
kazancın atıldığınız riske değip değmeyeceğine karar vermeniz gerektiğini,
başkalarından davranışlarını değiştirmesini istemeden önce kendi
davranışlarınızı gözden geçirmenizin iyi olacağını ve diğer kişinin
gereksinimlerine uygun bir kazanç bulmadığınız takdirde onun işbirliği
yapmasını sağlayamayacağınızı da biliyorsunuz.
20. Sizinle başka biri arasındaki bir sorunu
birlikte çözmeye istekli olmak, her iki tarafın da soruna gerçek ve içten gelen
bir ilgi göstermesi anlamına gelir. Sorunun çözülmesi, tarafların şunları
yapmak için birlikte çalışmasını gerektirir: 1) sorunu tanımlamak, 2) görüş
ayrılıklarını gidermek, 3) her iki tarafı da amaçlarına ulaştıracak bir
faaliyet planı hazırlamak.
21. Genellikle "ben tümceleri" şeklinde
ifade edilen geribesleme, diğer kişilere, söyleyip yaptıklarının sizi nasıl
etkilediğini bildirir. Geribesleme elbette ters yönde de işler. Siz
söyleyeceklerinizi bitirdikten sonra, ya da saptanan başka bir zamanda, onlar
da size geribesleme verir.
22. Diğer kişiye hangi davranışlarının sizi
etkilediğini ve nasıl etkilediğini açıkça anlatan bir geribesleme vermedikçe,
onun davranışlarını değiştirmesini bekleyemezsiniz. Bunun için ayrıca, ne
olmasını istediğinizi de belirtmeniz gerekir.
23. Geribesleme tümceleri "siz"li (ya da
"sen"li) değil, "ben"li ifadelerdir. Yani bunlar, karşıdaki
kişi üzerinde değil, sizin üzerinizde odaklanır. Kısacası, iyi formüle edilmiş
bir geribesleme ifadesi, diğer kişinin davranışını betimler, sizin bundan nasıl
etkilendiğinizi açıklar ve istek ya da gereksinimlerinizi ortaya koyar. Bu
şekilde düzenlenmiş bir geribeslemenin etkisi, karşınızdaki kişiyi suçlamadan,
sizin durumu nasıl gördüğünüzü ve o konuda ne hissettiğinizi açığa vurmasından
kaynaklanır.
24. Görüşmenin yapısı, sonuca doğru ilerleyebilmek
için önemli bir araçtır. Görüşmeyi dikkatle planlamak gerekir. Amaçlarınızı
önceden saptayın ve bunu diğerlerine de söyleyin. Uyulacak kuralları açıklayın
ve insanların kendilerini rahat hissetmelerini sağlayın. Onları yapıcı bir
tartışma içine çekin ve aktif bir rol oynamaya teşvik edin. Sorunun çözülmesine
herkesin katkıda bulunmasına dikkat edin.
25. Değişikliği siz istediğinize göre, görüşmenin
kontrolü sizde olmalıdır. Bunun için bir plan hazırlayın ve daha önce
yaptığınız gibi, değişmesini istediğiniz davranışların değerlendirmesiyle işe
başlayın. Değişmesini istediğiniz her davranış için farklı bir sonuç saptayın.
26. Sonuca ulaşma gereği, istenen sonucun ne
olduğunu önceden bilmenin gereğini de ima eder. Böyle hassas konulara önceden
saptanmış bir amaç olmadan dalmak, hiç arzu edilmeyen sonuçlara yol açabilir.
Görüşmeye başlamadan önce bu sonucu açık seçik tanımlayın ve diğer kişiye de
açıklayın. Böyle yapmazsanız, yapacağınız açıklamalar geri tepebilir: diğer
kişiyle kavgaya tutuşabilirsiniz ya da fiziksel veya duygusal olarak
tartışmadan çekilebilir.
27. Karşınızdaki kişiye karşı olumsuz duygular
beslediğiniz zaman, onun fikirlerini sormak size zor gelebilir. Bunun için
birbirinden farklı birkaç beceriye gerek vardır. Bunu bir kez sorduktan sonra
da, sessizce oturup söylediklerini dinlemeniz gerekir. Bu riskli bir
durumdur, çünkü hiç hoşunuza gitmeyen bir davranışsal geribesleme
alabilirsiniz. Bu riski etkin dinleme yoluyla -yani sorular sorarak, daha fazla
açıklama isteyerek, daha çok şey öğrenmeye çalışarak ve enformasyonel
geribesleme vererek-azaltabilirsiniz.
28. Geribesleme almanın gerçekten önemli parçası,
sizin dinlemeye istekli olmanızdır. Kendinizi savunmaya kalkmayın.
Davranışlarınıza sebep bulmaya çalışmayın. Dinlemenin en iyi yolu, bütün
dikkatinizi karşınızdaki kişinin söylediklerine vermek ve kendi fikirleriniz
üzerinde değil de onunkiler üzerinde odaklanarak konuşmaya aktif bir şekilde
katılmaktır.
29. Enformasyon ya da açıklık talep eden sorular iki
türlüdür: açık uçlu ve kapalı uçlu. Açık uçlu +sorular, kim, ne, niçin, nerede,
ne zaman ve nasıl sözcüklerini içeren sorulardır. Bunlara "evet" ya
da "hayır" şeklinde yanıt verilemez. Diğer kişinin duygu ve
düşüncelerini öğrenmek ya da mümkün olduğunca çok enformasyon almak
istediğinizde, açık uçlu soruları kullanırsınız. Bu sorular karşınızdakini konuşmaya
teşvik ettiği için, kontrolsüz ve duyarsız kategorisine giren insanlarla
iletişim kurmakta çok işe yarar.
Kapalı uçlu sorular, "evet" ya da
"hayır" diye yanıt verilebilen, "... misiniz?",
"...cak mısınız?". *... yapabilir misiniz?" şeklindeki sorulardır.
Bunlar karşılıklı konuşmayı kesintiye uğratır ve olsa olsa bir gerçeği
onaylamaya yarar. Kapalı uçlu sorular karşınızdaki kişinin konuşma şevkini
kırdığı için, kontrolsüz ama duyarlı kategorisine giren insanların konudan
ayrılmamasını sağlamakta işe yarar.
30. Yanıtını kendi içinde taşıyan sorular sormaktan
kaçının. Genellikle kapalı uçlu olan böyle bir soru sorduğunuzda,
karşınızdakinin sizinle aynı fikirde olmaması onu aptal durumuna düşürür.
31. Diğer kişiyi daha fazla konuşmaya teşvik eden başka
araçlar da vardır. Örneğin, kafayı hafifçe aşağı-yukarı sallamak, "Evet,
anlıyorum" anlamına gelir ve söylenenleri dinlediğinizi ifade eder. Açık
uçlu yorumlar ("Neden görüşlerini ciddiye almadığımı düşündüğünü bilmek
isterdim") diğer kişinin açıklamalarına değer verdiğinizi gösterir. Öte
yandan kapalı uçlu yorumlar, bir enformasyonu doğrulamaya ya da bir fikri
onaylamaya yarar ("Öyleyse senin canını sıkan, benim dünkü
sözlerim.")
32. Görüş ayrılıklarının giderilmesi aşamasında, önce
diğer kişinin sizin görüşlerinizi nasıl karşıladığını öğrenirsiniz. Onun bütün
duygularını açığa vurmasını sağlar ve çok önemli bir boşluğu (onun karşılamaya
çalıştığı gereksinimlerle sizin kendi gereksinimleriniz arasındaki boşluğu)
kapatmasına yardımcı olursunuz. Bir insanı "güç insan" yapanın bu
boşluk olduğunu anımsayın.
33. Güç insanlarla diyalog, dinleme, görüşlerini
açıklama, etkili geribesleme verme, görüş farklılıklarını giderme ve herkes
için yararlı olacak bir plan hazırlama becerilerini içerir.
34. İnsanlar çoğu zaman birbiriyle iyi geçinir. İyi
gitmeyen ilişkiler de genellikle düzeltilebilir. Bunun için önce sorunun kimden
ve nereden kaynaklandığını saptayın. Güç insan diğer kişi mi, yoksa siz
misiniz?
Daha sonra, kendi davranışlarınızı değiştirmeye ya
da diğer kişiye bu konuda yardımcı olmaya çalışmanın, almayı umduğunuz sonuca
ve atılacağınız risklere değip değmeyeceğine karar verin. Değeceğini
düşünüyorsanız, harekete geçin. Ama değmeyecekse, ya statükoyu kabul edin ya da
o ortamdan uzaklaşın.
35. Eğer kendi davranışlarınızı değiştirmeyi
düşünüyorsanız, insanlar arasındaki ilişkilerde en etkili davranış tarzının
"kontrollü/duyarlı" davranış tarzı olduğunu unutmayın. Bunun nedeni,
bu tür davranışların diğer kişilerin özsaygılarını yükseltmesi ve onlara önderlik
etmenizi sağlamasıdır. Kontrollü/duyarlı davranış, işyerindeki herkesin hedefi
olmalıdır.
36.Başka birinden davranışlarını değiştirmesini
isteyeceğiniz zaman, çok dikkatli plan yapın. Sorunu çözmek için geribesleme
görüşmesi isteyin ve bütün dinleme ve geribesleme becerilerinizi kullanın. Güç
bir insanla başa çıkmak, ilişkinizden her ikinizin de aynı kazancı beklemesini
sağlamak demektir.
Yorumlar
Yorum Gönder