İnsanları Okumak / Jo-Ellan Dimtirius / KİTAP ALINTILARI

 






1. Kısa duraklamalar öfkeyi, hayal kırıklığını ya da iğrenmeyi yansıtabilir. Üzgün olan bir insan çoğunlukla yanıt verme1. Kısa duraklamalar öfkeyi, hayal kırıklığını ya da iğrenmeyi yansıtabilir. Üzgün olan bir insan çoğunlukla yanıt vermeden önce duygularını yeniden kontrol edebilmek için duraklar. Eğer bu gerçekleşiyorsa, diş sıkma, yüz buruşturma, ya da başın iki yana sallanmasının eşlik ettiği küçük bir öfkeli bakış görebilirsiniz.

 

2.  Eğer kişi hayal kırıklığına uğradıysa, derin nefes alarak, omuzlarını silkerek, başını çevirerek ya da benzer işaretler sergileyerek bunu gösterecektir.

 

3. Eğer kişinin savunmaya geçmeye başladığını görürseniz ve konuşmanın sürmesini diliyorsanız, duyduğu endişeyi hemen dağıtmaya çalışın.

4. Etik olmayan ya da suç teşkil eden bir davranışla suçlanan insanlar, genellikle ilk savunma hattı olarak dini inançlarının arkasına sığınır.

5. İnsana özgü diğer bir savunma davranışı, kendisine saldıranı pohpohlayarak duygusal anlamda bertaraf etmektir.

6. Savunmaya geçmenin en yaygın nedenlerinden biri utanç, öfke, suçluluk ya da bir yalanının yakalanmasıdır.

7. Kişinin kendini açığa vurması, karşısındaki kişiyi rahatlatır, açılması için cesaretlendirir ve size güvenmeye yönlendirir.

8. Kişi bilgi verme konusunda gönüllü davrandığında, dikkatlice dinleyin. Size söyleyeceği şey, onun için önemlidir ve sizin için de önemli olmalıdır.

9. İnsanlar genellikle duymak istediğinizi düşündükleri ya da sizi neyin etkileyeceğine inandıkları şeyi size söyleyerek bir bağ kurmak için gönüllü bilgi verirler.

10.   İnsanlar, açığa vurmak istemedikleri şeyi örtecek biçimde de gönüllü bilgi verebilirler.







11. Kişinin inançlarına ya da alışkanlıklarına dair gönüllü verdiği kişisel bilgi, genellikle eksik ya da abartılıdır. Bu kendini açığa vurma ifadeleri, dikkatle izlemeniz gereken alanları işaret eden parlak neon oklar gibidir.

12. İnsanlar genellikle başarılan ile ilgili gönüllü bilgi verir. Bunu yapmalarının nedeni genellikle kendilerini biraz güvensiz hissetmeleri, övülme ihtiyaçları ya da onlar için taşıdığınız görüşleri etkileme umududur.

13. İnsanların gönüllü bilgi vermelerinin diğer bir nedeni, hassas bir konuya vereceğiniz tepkiyi ölçmektir. Gönüllü olarak bilgi verdikleri konu bir sorun olacaksa, enerjilerini ilişki için harcamak istemezler.

14. Beklendiği halde yalanlayamamak ya da açıklayamamak. Eğer sizi duyduğunuzdan eminseniz, sessizliği genellikle kuşkularınızın yerinde olduğu anlamına gelir.

15. Kısa yanıtlar. Normal sınırlarda bir detay vermekten sürekli kaçınılması, beni "neden?" sorusunu sormaya iter.

16. Uzun yanıtlar. Genellikle, konuşmanın yönünü değiştirerek ve dikkati dağıtarak gerçeği gizlemek için kullanılır.

17. Soruya soruyla yanıt vermek. Soruya yanıt vermek için daha fazla bilgiye gerçekten ihtiyaç olmadığı sürece, bu tekniği kullanan kişi genellikle vereceği yanıtı ayarlamak için bilgi sondajı yapıyordur.

18. Anlamlı duraklamalar. Bir şey, kişiyi konuşmanın rayından çıkarmıştır. Bu, genellikle söylediğiniz son şeydir.

19. Söz kesmeler. Bunun nedeni konuşmayı kontrol etmek, dikkat çekmek ya da yalnızca hissedilen heyecan ve coşku olabilir.

20. Daldan dala atlamak. Genellikle heyecanın ya da dikkat eksikliğinin neden olduğu bir alışkanlıktır.









21. Konuyu değiştirmek. Kişinin konudan bütünüyle uzaklaştığına mı yoksa konuya farklı bir açıdan yaklaştığına mı dikkat edin.

22. Konuşma dili, kişinin kırsal ya da kentsel bir çevrede büyüdüğünü açığa vurabilir, taşıdığı kültürel etkilere ve sosyoekonomik geçmişine ışık tutabilir.

23. Kırsal bir çevreye ait konuşma dili, renkli mecazlar ile doludur. Eğer ülkenin farklı bir kısmında büyüdüyseniz, bu mecazların anlamlarını ilk anda anlayamayabilirsiniz.

24. Kötü gramer de, argonun bir biçimdir; kişiye dair çok şeyi açığa vurabilir. Ancak kişinin gramerinin kötü olmasının onun akıllı olmadığı anlamına geldiğini asla düşünmeyin. Kötü gramer, genellikle kişinin sosyoekonomik geçmişi ve eğitimini yansıtır.

25. Kişinin unvanları kullanma biçimi, onun coğrafi geçmişini, hayat tecrübesini ve nasıl yetiştirildiğini gösterebilir.

26. Küfür, düşük bir sosyoekonomik geçmişten gelen ya da küfür eden diğer insanlarla birlikte çalışan ya da yaşayan daha az eğitimli insanlar tarafından daha sık kullanılır.

27. Konuşulan dil, çevreden çok etkilenir; çünkü hepimiz, zamanımızın çoğunu geçirdiğimiz grubun davranışlarına uyma eğilimini taşırız.

28. Eğer kişi, özellikle uygunsuz ortamlarda sürekli küfür ediyorsa, bu onun sosyal anlamda yeteneksiz, başkalarının tepkilerine karşı duyarsız ya da kolay heyecana kapılabilir olduğunu göstermektedir.

29. Güvenli, kendinden emin ve hayatlarında bulundukları konumdan memnun insanlar, konuşmanın yönünü kendilerine ve başarılarına çevirmeye ihtiyaç duymaz.

30. Büyük ölçüde abartılan ya da bütünüyle gerçek dışı olan iddialar, kişiye çok farklı bir göz ile bakılmasına yol açar. Gerçek dışı başarılardan söz eden kişi, dürüstlük konusundaki apaçık eksikliği yanında, hayatına dair derin bir mutsuzluğu ve tatminsizliği de açığa vurur . Bu davranış, gereksiz yere övünen ancak sözleri gerçek olan kişiye göre çok daha fazla bir yetersizlik duygusuna işaret eder.









31. Tecrübelerime göre, kendilerini ağır biçimde eleştirenler, kendine güvensiz ve (açıkça) özsaygısı yetersiz olan kişilerdir. Bu insanların davranışlarının ardındaki neden, genellikle karmaşıktır. Sizin ona katılmamanızı dileyebilirler ya da sizin cesaretlendirmenizi, desteğinizi, yardımınızı ya da sempatinizi beklerler.

32. Karşınızdaki kişinin aynı konuyu defalarca anlatmasının nedeni bunama gibi zihinsel bir sorun olmadığı sürece, bu tür tekrarlar genellikle şu iki şeyden biri anlamına gelebilir: Kişi rahatsız edici bir sessizliğe katlanmak yerine konuşmadaki boşluğu heyecanla doldurmak istiyordur ya da aklında bir şey olduğu ve bunu size bildirmek istediği konusunda yüksek sesli, açık bir mesaj veriyordur.

 

33. Belirli bir konudan sürekli bahseden birisiyle karşılaştığınızda, bunun nedenini bulmaya çalışın. Endişe duymasına neden olan, mutluluk ya da tatmin sağlayan ya da komik duruma düşüren şey ne? Bu her ne ise, kişinin zihninde o kadar büyük bir yer edinmiştir ki başka hiçbir şeye yer bırakmamaktadır. Eğer görmezden gelirseniz, genellikle o şeyden kurtulamazsınız. Konu sizin için ne kadar önemsiz olursa olsun, karşınızdaki kişi onu size iletmek için bağırmaktadır ve siz konuyu fark edene kadar karşınızdaki kişinin başka herhangi bir şeye bütünüyle odaklanabileceğini beklemeyin.

34. Dedikodu güvensizliğin, mutsuzluğun, kötü niyetin ve yönlendirmenin aracıdır.

 

35. Ne kadar farklı bir paketle sunulursa sunulsun, dedikodunun kendine özgü birkaç özelliği vardır. İlki, dedikodu neredeyse her zaman olumsuzdur. Kişi olumlu bir ifadeyle başlasa bile, konuşma kısa süre sonra bir eleştiri getirecektir. İkincisi, dedikodu yapan bir kişi genellikle sizi kendisi gibi düşünmek ya da dedikodunun kurbanı hakkında- ki düşüncenizi değiştirmek için ikna etmeye çalışır. Son olarak, dedikodu yapılmasını kışkırtan kişi genellikle bir başkasını alçaltarak kendi egosunu şişirmeye çalışmaktadır.

 

36.  Nesnel, lekesiz bilgi edinmek için açık uçlu sorular en iyi başvuru kaynağınız olacaktır.

37. Açık uçlu soruların bazı zorlukları vardır. Bir tanesi, bu soruların çok geniş kapsamlı olması nedeniyle yanıtın konudan uzaklaşması ve ihtiyaç duyduğunuz bilgiye asla ulaşamamanızdır. Diğeri ise, açık uçlu sorulara yanıt vermenin uzun zaman almasıdır.

 

38. Çok kesin bilgiye ihtiyacınız olsa bile, birkaç açık uçlu soru ile başlamak ve ardından daha fazla odaklanarak devam etmek iyi bir stratejidir.


39. İnsanlar, adil olmadıklarını düşündükleri kuralları uygulamaktan hoşlanmaz.

 

40. Dedikodunun arkasındaki nedenleri anlamının en iyi yolu, hedefi ve içeriği göz önüne almaktır. Eğer hedef sosyal ya da işle ilgili bir rakipse, kıskançlık ve gücenme sık karşılaşılan nedenlerdendir. Eğer konu her iki tarafın da tanıdığı biriyse, dedikodunun amacı o kişi hakkında ne hissettiğinizi öğrenmek ya da ona karşı olumsuz duygular beslemenize neden olmaya çalışmak olabilir.

 

 

Yorumlar

Popüler Yayınlar