PERSONEL YÖNETİMİ
Personel
Yönetimi
Üretimin makineleşmesi ile işverenlerin ilgisi
üretim yerine pazarlama ve finansman alanlarına kaymıştır. Yani üretimin hem
kolaylaşması hem de yaygınlaşması ile pazarlama, pazarlama alanında olumlu
sonuçlara ulaşılması ile de finansal yönetim gibi alanlar kendilerini ön plana
çıkarmıştır.
Bu dönemde de çalışanlar maliyet unsuru olarak ve
üretim aracı olarak görülmüşler ama insan gücü kavramını kullanmak yerine
personel kavramının kullanılması tercih edilmiştir.
Personel kavramının tanımını yapacak olursak , bir işletmede,
iş yerinde çalışan herkesi kapsar. Yani o işletmenin kurucusu ya da kurucuları
hariç oradaki genel müdür, müdür, şef, memur, işçi, teknisyen, kapıcı gibi
alanlarda çalışan herkes personel kavramı ile adlandırılmaktadır.
Bunun dışında işçiler ayrıca üretim faaliyetlerine
katılmaları bakımından iki gruba ayrılmıştır.
A.
Doğrudan Üretimde Çalışan İşçiler
B.
Üretime Dolaylı Katılan İşçiler ( bakım-onarım, temizlik ve güvenlik gibi
alanlarda çalışanlar.)
Bir başka kaynağa göre de işçiler nitelikli (kafiyeli) , yarı nitelikli ve niteliksiz olarak üç gruba ayrılmaktadır.
Personel kavramının içinde yalnız işçiler olmamakla
birlikte teknik, büro ve yönetici personel gruplarında çalışan kişiler de yer
alır.
Teknik personel olarak tanımlanan kişiler, genel
olarak açık mavi veya gri yakalılar olarak da adlandırılan teknik işlerde
çalıştırılan ustabaşıları, teknisyenleri ve mühendisleri kapsayan ara
elemanlardır. Genellikle bu gruptaki kişiler fakülte veya yüksekokul mezunu
olup en az bir dil bilmektedirler. Bu gruptaki kişiler yönetici statüsünde
değillerdir.
Büro personeli olarak adlandırılan kişiler genel
olarak beyaz yakalılar olarak adlandırılır ve büro hizmetlerinde çalışan
kişileri kapsamaktadır. Bu gruptaki kişiler de yönetici statüsünde değillerdir.
Fakat büro personelleri dışında kalan beyaz yakalı
olarak adlandırılan ve bu grupta yer alan yönetici personeller alt, orta ve üst
düzey yönetici statüsündedirler.
Personel
Yönetiminin Tarihsel Gelişimi
Personel yönetimi ilk olarak kayıt tutan bir bölüm
olarak açılmıştır. Bu bölümdeki kayıtlar sigorta ,tazminat, emeklilik, insan
kaynakları planlaması, eğitim ve geliştirme, performans, kariyer ve yönetici
geliştirme programları gibi konularda günümüzde de oldukça önemlidir.
1. Dünya savaşına kadar uzmanlık alanı olarak görülmeyen
personel yönetimi, 1920’lerde sendikalar ve dış etkilerin baskısı sonucunda
çalışma ilişkilerinin değişikliğe uğraması ile personel yönetimi kavramı anlam kazanıp
genişletilmiştir.
Bu dönemde çalışan personeller için yemek salonları,
dinlenme alanları, eğlenebilecekleri ortamlar, ihtiyaç duydukları veya
istedikleri ürünleri ucuza almalarını sağlayan mağazalar ve sağlık kurumları gibi
kulüpler meydana gelmiştir.
İlerleyen zamanlarda personel yönetimine işletmeyi
ve fabrikayı koruma önlemleri, yangından koruma hizmetleri, telefon, danışma, ulaştırma gibi görevler verilmiştir.
1930’lu yıllarda sendika yasası çıkmıştır. Bu yasanın
çıkması ile işletmeler ile sendikalarla ilişkilere önem verilmeye başlanmıştır.
Bu dönemde personel bölümü çalışma ilişkileri olarak adlandırılmıştır. Ayrıca personel
bölümünden bütün personel ve sendikal ilişkilerden doğan sorumlulukları ve
işleri üstlenmesi istenilmiştir. Böylece işe alma, atama, terfi, nakil, ücret
belirleme, işten çıkarma ve sendikalarla ilişkileri yürütme gibi görevler
personel yönetimine verilmiştir. İlerleyen
dönemlerde bu bölüme personel politikalarını düzenleme ve uygulama terkisi gibi
görevler de eklenmiştir.
II. Dünya savaşından sonra savaş sonucunda ortaya
çıkan hem iş gücü kıtlığı ile baş edebilmek hem de savaşa katılması sonucunda fiziksel
ve ruhsal sakatlanmaya maruz kalan çalışanların verimlerini arttırabilmek
amacıyla endüstriyel psikoloji alanında çalışmalar yapılmıştır ve çıkan sonuçlar
uygulanmaya başlanmıştır. Böylece ücret adaletinin sağlanması konusu önem
kazanmıştır.
Özetle personel yönetiminin temel görevleri olarak istihdama yönelik kayıtlar tutmak,
istihdam ilişkilerinin sağlanması ve bu ilişkilerin sürdürülmesi gibi görevleri sayabiliriz.
Kaynak:
Global Enstitü / İnsan Kaynakları Yönetimi Eğitimi
Yorumlar
Yorum Gönder