Marka Nedir?


Marka kavramının kullanımının başlangıcı olarak on dokuzuncu yüzyılın ortaları kabul edilmektedir. Bu kullanımı sağlayanlar ise "büyük hayvan sürülerinin sahipleridirler." Çünkü büyük hayvan sürüleri sahipleri, kendi hayvanlarını başkalarının hayvanlarından ayırt edebilmek için damgalama yöntemine başvurmuşlardır ve buna da "marka (brand)" adını vermişlerdir. 


Marka (brand) kavramı aslında eski İskandinav dilinde "yanmak" anlamına gelen "brandr" kelimesinden türemiştir. Brandr sözcüğünün anlamı ise "sıcak bir ütünün bıraktığı iz" demektir. Marka sözcüğü ilerleyen zamanların etkisi ile "belirli bir ismi ya da işareti olan mallar" anlamını almıştır. 


Markanın tanımlarından bahsedecek olursak, birçok tanımla karşı karşıya kalırız. Amerikan Pazarlama Birliği'nin tanımına göre 'Marka ; bir isim, terim, işaret, sembol ya da diğer göstergelerin bir satıcının ürününün diğerlerinden ayırt edici nitelikte olmasıdır'. 



Aslında marka, bir firmanın, satıcının sattığı ürünün diğerlerinden farklı olduğunu, onlardan ayırt edilmesi gerektiğini belirten göstergeler bütünüdür. 

Marka, üretici ve tüketici arasındaki bir köprü gibidir. Marka, satın alınacak ürün, satılacak ürün olmadan iki taraf arasında bir iletişim meydana gelmez. 

Marka, tüketicinin gözünde daha önemli bir konuma sahiptir. Çünkü o ürünü, markayı satın alan tüketicinin gözünde o marka, kişiyi yaşadığı toplumda olmak istediği konuma ulaşmasını sağlayacak bir araçtır. 


Kaynak: Marka Yönetimi / Prof. Dr. Nurhan Babür Tosun

Yorumlar

Popüler Yayınlar