LİDERLİK KURAMLARI
Bir Lider Olmak İçin Ne Gerekir?
Yirminci
yüzyılın başlarında, psikoloji dünyasında liderlik kuramlarına yönelik ilgi
artmaya başladı. Bu ilgide, Büyük Buhran ve İkinci Dünya Savaşı'yla birlikte
insanlarda iyi bir lider olmanın nelere mal olduğu konusuna olan merak
etkiliydi.
İlk
kuramlar, bir lideri lider, bir takipçiyi takipçi yapan nitelikler üzerinde
dururken, sonraki kuramlarda yetenek ve durumsal faktörler öne çıktı.
Liderlikle
ilgili pek çok farklı kuram vardır. Biz bunları sekiz ana başlıkta sınıflandırabiliriz:
1. BÜYÜK ADAM KURAMLARI
Büyük adam
kuramlarının temelinde, liderlik yeteneğinin doğuştan getirilen içkin bir
beceri olduğu düşüncesi vardır. Buna göre lider olunmaz lider doğulur.
Büyük Adam
Kuramı, tarihçi Thomas Carlyle tarafından çıkarılmıştır. On dokuzuncu yüzyılda
bu kuramın en popüler olduğu zamanlarda, bazıları Mahatma Gandhi, Abraham
Lincoln, Büyük İskender ve Julius Sezar gibi adamların varlığının bu kuramın
geçerliliğini artırdığını savundu (sanki bu doğru adamlar liderlik için yoktan
var oluyordu).
2. OLASILIK KURAMLARI
Olasılık
kuramları liderlik yeteneğinin durumsal faktörlere bağlı olduğunu savunur. Bu
faktörler liderin sevilen tarzı, takipçilerinin davranışları ve takipçilik
yetenekleri gibi faktörler ve daha fazlasını içerir. Olasılık kuramları,
evrensel tek tip bir liderlik tarzı olmadığını, belli koşullar altında bir
liderlik tarzının diğerlerinden çok daha etkili olacağını savunur. Bu da kendi
bölgesinde son derece etkili olan bir liderin bambaşka bir bölgede tümüyle
başarısız hale gelebileceği anlamına gelir.
3. ÖZELLİK KURAMLARI
Özellik
kuramları, Büyük Adam Kuramı'nda gördüğümüz gibi, insanların liderliğe uygun
özelliklerle doğduğu varsayımına dayanır. Liderlerin ortak kişilik ve davranış
özelliklerini belirlemeye ve karşılaştırmaya çalışır. Bu kuramın
sıkıntılarından biri, benzer özellikleri paylaşan liderlerin nasıl olup da
birbirinden tamamen farklı liderlik tarzları benimsedikleridir. Neredeyse aynı
özellikleri taşıyan insanlardan biri büyük bir lider olabilirken bir diğeri
takipçi olarak kalabilir; hatta bir başkası başarısız bir lider olabilir.
4. DURUMSAL KURAMLAR
Durumsal
kuramlara göre, liderler alınacak en uygun eylem planını durumsal faktörlere
bakarak seçerler. Durumsal kuramlara göre liderler, tek bir tür liderlik tarzı
benimsemek yerine, her tür durumsal faktörü göz önüne alarak davranmalıdır.
Takipçilerin güç ve imkânları ve liderin motivasyonu, durumsal faktörlerdir.
Diğer faktörler arasında, liderin durumu, takipçileri, kendini algılayış
biçimi, liderin morali ve ruh hali de vardır ve bunlar liderin ne şekilde
davranacağı üzerinde etkilidir.
5. KATILIMCI LİDERLİK KURAMLARI
Katılımcı
liderlik kuramlarına göre ideal lider, diğerlerinin önerilerini dikkate alan
liderdir. Bu liderlik tarzında katılım ve destek teşvik edilir. Bu durum,
insanların karar verme sürecinde bağlılık duygularına sahip ve ilgili
hissetmelerini sağladığı gibi, adanmışlık duygusu da yaşatabilir. Unutulmaması
gereken şey, katılımcı kuramlarda katılımda bulunacak olanlar takipçiler olsa
da onlara bu imkânı sağlamanın liderin işi olduğudur.
6. DAVRANIŞSAL KURAMLAR
Büyük adam
ve özellik kuramlarının aksine, davranış kuramlarına göre, ‘lider doğulmaz,
lider olunur' ve liderlik zihinsel özelliklerle ortaya çıkan bir şey değildir.
Davranışsal kuramlara göre liderlik gözlemle, incelemeyle ve öğretilmekle
öğrenilen bir şeydir. Liderlik, öğrenilebilir bir davranıştır.
7. DÖNÜŞTÜRÜCÜ LİDERLİK KURAMLARI
İlişki
kuramları da denilen dönüştürücü liderlik kuramları, bir liderle takipçileri
arasındaki ilişkiye önem verir. Dönüştürücü liderlik kuramlarına göre bir
lider, takipçilerini planlarıyla ilgili bilgilendirir, onları konunun içine
çekerek ve motive ederek, hizmetlerinin anlam ve faydalarını anlamalarını
sağlar. Dönüştürücü liderlikte hedef sadece gruptan en yüksek verimi almak değildir;
aynı zamanda her bireyin kendi en üst potansiyeline ulaşıp ulaşmadığı da
önemlidir. Sonuç olarak bu kurama uygun liderlik tarzı, yüksek ahlaki ve etik
standartları da taşımalıdır.
8. İŞE YÖNELİK LİDERLİK KURAMLARI
Aynı zamanda
idarecilik kuramları da denilen işe yönelik kuramlarda, idarecinin rolü, grubun
ve organizasyonun performansı konuları ön plandadır. Liderlik, ödül ve cezadan
oluşan bir sisteme dayalıdır ve takipçilerin beklentileri net bir şekilde
belirlenmiştir. İşe yönelik liderlik, iş ortamlarında çok yaygındır. Eğer bir
çalışan başarılı bir iş çıkardıysa ödüllendirilir, başarısız olduğunda
cezalandırılır ya da azarlanır.
Yorumlar
Yorum Gönder