Lev Vygotsky 'nin Sosyal Gelişim Kuramı
Lev Vygotsky
'nin Sosyal Gelişim Kuramı üç ana başlık altında incelenebilir:
1. İlk
olarak, sosyal gelişim, bilişsel süreçlerin gelişiminde anahtar rol
oynamaktadır.
Piaget,
gelişimin öğrenmeden önce geldiğini savunurken, Vygotsky sosyal öğrenmenin
bilişsel süreçlerin gelişiminden önce gerçekleştiğini iddia etmiştir. O,
çocuğun ilk gelişiminin sosyal düzeyde insanlar arasındaki ilişkilerle
(interpsişik) olduğunu, daha sonra çocuğun edindiği bilgiyi daha kişisel ve
bireysel düzeyde içselleştirdiğini (intrapsişik) ortaya koymuştur.
2. İkinci
olarak Vyogotsky, öğrenenden daha yüksek düzeyde bulunan bireye 'Daha Bilgili
Diğerleri' (More Knowledgeable Other [MKO]) adını vermiştir. Bu birey, öğretmen
ya da yetişkin biri olabileceği gibi; bazen çocuğun akranları, bazen yetişkin
bir birey ve bazen de bir bilgisayar olabilmektedir.
3.
Vygotsky'nin Sosyal Gelişim Kuramı'nda son ana tema, onun ZPD - Yakınsal
Gelişim Alanı'dır. Vygotsky'ye göre bu, kişinin bir başkasının rehberliğinde
öğrendiği zamanki gelişen yeteneği ile sorunları kendi başına çözmeye çalışan
bireyin yetenek gelişimi arasındaki alandır. Ona göre öğrenmenin gerçekleştiği
alan işte burasıdır.
Yorumlar
Yorum Gönder