Lev Vygotsky 'nin Sosyal Gelişim Kuramı

 



 

Lev Vygotsky 'nin Sosyal Gelişim Kuramı üç ana başlık altında incelenebilir:


1. İlk olarak, sosyal gelişim, bilişsel süreçlerin gelişiminde anahtar rol oynamaktadır.


Piaget, gelişimin öğrenmeden önce geldiğini savunurken, Vygotsky sosyal öğrenmenin bilişsel süreçlerin gelişiminden önce gerçekleştiğini iddia etmiştir. O, çocuğun ilk gelişiminin sosyal düzeyde insanlar arasındaki ilişkilerle (interpsişik) olduğunu, daha sonra çocuğun edindiği bilgiyi daha kişisel ve bireysel düzeyde içselleştirdiğini (intrapsişik) ortaya koymuştur.


2. İkinci olarak Vyogotsky, öğrenenden daha yüksek düzeyde bulunan bireye 'Daha Bilgili Diğerleri' (More Knowledgeable Other [MKO]) adını vermiştir. Bu birey, öğretmen ya da yetişkin biri olabileceği gibi; bazen çocuğun akranları, bazen yetişkin bir birey ve bazen de bir bilgisayar olabilmektedir.


3. Vygotsky'nin Sosyal Gelişim Kuramı'nda son ana tema, onun ZPD - Yakınsal Gelişim Alanı'dır. Vygotsky'ye göre bu, kişinin bir başkasının rehberliğinde öğrendiği zamanki gelişen yeteneği ile sorunları kendi başına çözmeye çalışan bireyin yetenek gelişimi arasındaki alandır. Ona göre öğrenmenin gerçekleştiği alan işte burasıdır.

 

Yorumlar

Popüler Yayınlar