Pazarlama Ve Pazarlama Araştırmaları

 


1. Pazarlama Nedir ?

Baker'a göre pazarlama, bireyler ve örgütler arasında yaşanan değişim ilişkisini ifade etmektedir. (Baker, 1995).

Pazarlama, insanların kişiselliklerini ve onların estetik değerlerini göz önünde bulundurarak onlarla karşılıklı değere dayanarak değişim ilişkileri oluşturmaya çalışan sosyal bir bilimdir. 


2. Pazarlama Araştırmaları Nedir ?

Pazarlama araştırması, işletmelere ilişkin olan veya ilişkin olabilecek problemlerin çözümü ve pazarda oluşan fırsatların tanımlanmasına yönelik olarak yöneticilerin karar verme sürecinde ihtiyaç duyacakları verilerin toplanması, bu verilerin analizi, onların bilgi hâline dönüştürülmesi ve en sonunda kullanılmasını kapsayan sistematik bir süreç olarak tanımlanabilir. 

Pazarlama araştırması, alınacak kararlara yardımcı olmakla birlikte, pazarlama araştırmaları kendi içinde bir disiplin olarak tanımlanabilir. Pazarlama araştırmaları, pazarlama teorisi geliştirmesinde önemli araçlardan biridir. 


3. Geleneksel Pazarlama Araştırmaları                                 Nasıldır


1- Geleneksel pazarlama Araştırmaları pazarda bulunan bir ürüne yönelik yapılmaktadır.

2- Bu araştırmalar tüketicinin beyanına ihtiyaç vardır. 

3- Geleneksel pazarlama araştırmaları kontrol edilebilen tepkileri ölçmektedir. 

4-Geleneksel pazarlama araştırmalarında katılımcıların soruları düşünmek için zamanları vardır. 

5- Bu araştırmalarda katılımcılar araştırma sonunda bilişsel süreçlerini tarif etmektedirler. (heyecanlandım, huzursuz hissettim vs. )

6- Bu araştırmalarda elde edilen ve edilecek verilerin genelleştirilmesi beklenmektedir. 

7- Geleneksel pazarlama araştırmaları  pazarlama dışındaki kalan diğer disiplinler ile ortalama bir ilişkiye sahip olmuşlardır.

8- Bu araştırmalar tüketicilerin rasyonel olduğu kabul edilmektedir.

9- Bu araştırmalarda satın alma davranışı bilinç tarafından şekillendirilmektedir. 

10- Geleneksel pazarlama araştırmalarında veri analizi veriler toplandıktan sonra yapılmaktadır 

11- Bu araştırmalarda yapılan araştırma niteliksel bir araştırma ise araştırmacı katılımcı ile temas halinde olabilmektedir. 


4. Nöropazarlama Nedir ?

Nöro Pazarlama (Neuromarketing), insan beyninde meydana gelen satın alma algısını inceleyip ortaya çıkan sonuçlar ile bir pazarlama stratejisi geliştirme tekniği olarak tanımlanır.


Bu teknik geniş anlamda tüketici davranışlarını anlamak ve bu davranışların oluşmasındaki psikolojik ya da sosyal nedenleri araştırmak, hedef kitleye uygun olabilecek satın alma koşullarını keşfetmek ve bunların oluşumunda hedef kitlenin hangi davranışla veya hangi düşünceyle hareket edeceğini araştırmak gibi eylemlerle yapılan çalışmalar şeklinde tanımlanabilir. 


4.1.  Nöropazarlama  Araştırmaları                                       Nasıldır? 


1- Nöropazarlama araştırmaları ürün pazara sunulmadan önce yapılmaktadır. 

2- Bu araştırmalarda tüketici beyanına ihtiyaç yoktur. 

3- Nöropazarlama araştırmaları hedef kitlenin otonom tepkilerini ölçer. 

4- Bu araştırmalar eş zamanıdır. 

5- Bu tür araştırmalarda katılımcıların tarif ettikleri şeyler toplanan veriler ile eleştirilmek için kullanılır. 

6- Bu araştırmaları yapan araştırmacılar katılımcılardan oluşan alt gruplar arasında bilişsel ve fizyolojik farklılıklar olduğunu kabul eder.

7- Nöropazarlama araştırmaları pazarlama dışında kalam diğer disiplinler ile yakın ilişkilere sahip olmuştur. 

8- Bu araştırmalarda tüketicilerin irrasyonel olduğu kabul edilmektedir. 

9- Nöropazarlama araştırmalarında satın alma davranışını bilinç dışı öğeler şekillendirmektedir. 

10-Nöropazarlama araştırmaları satın almadan önce, satın alma sırasında ve satın alma sonrası şeklindeki veriler ile de yapılabilir. 

11- Bu araştırmalarda araştırmacı genellikle süreçten uzak durmaktadır.




Kaynakça: Pazarlama Yönetimi / anadolu üniversitesi / Prof.Dr. Bayram Zafer ERDOĞAN

Pazarlama Araştırmaları / Doç. Dr. Bahar YAŞİN 

https://pazarlamasyon.com/noro-pazarlama-nedir-markalar-tarafindan-nasil-kullanilir/ Furkan BOZGÜL

İstanbul İşletme Enstitüsü / Nöropazarlama Eğitimi / Nihan Tomris KÜÇÜN 

Yorumlar

Popüler Yayınlar